Zangles

Zingen is een mooie manier om iets te vertellen, een betekenis over te brengen.
In mijn vak als zangdocent, vind ik het heerlijk om mensen enthousiast te krijgen voor zingen.
Het belangrijkste dat ik met mijn leerlingen wil bereiken is dat ze ‘lekker kunnen zingen’.

Wat houdt dat in?

  • Zingen zonder last te krijgen van je stem of lichaam
  • Met juiste balans tussen spanning en ontspanning
  • Techniek in de muzikale context kunnen plaatsen
  • Bewust kunnen inzetten van zangtechniek; welke dingen helpen wel of juist niet?
  • Kijken naar de interpretatie, stijl en periode van een stuk
  • Kunnen genieten van het zingen

Ik werk in mijn lessen aan techniek, in combinatie met ‘makkelijkheid’. De zanglessen zijn op de individu afgestemd, waardoor er een dialoog blijft ontstaan tussen mij en de leerling. Hierbij maak ik gebruik van de ‘Alexandertechniek’. De Lessen Alexandertechniek heb ik gevolgd in de praktijk ATNoord van Janneke Slachter. Het niveau van mijn leerlingen varieert van ‘het ontdekken van de eigen stem’ tot ‘toelating tot het conservatorium’.

Aspecten die aan de orde kunnen komen tijdens de zanglessen:

  • adem
  • tong, mond en kaakstand
  • resonantie
  • houding
  • klinkerplaatsing en klinkerkwaliteit
  • uitspraak
  • omvang van de stem
  • intonatie
  • spanning en ontspanning
  • improvisatie
  • interpretatie
  • verschillende stijlen muziek